Svar: Grød og aktivering
21. februar 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Charlotte
Det lyder for mig som om at du ikke skal spekulere så meget over hvor stor mængder din dreng indtager, men mere prøve at have fokus på genkendelighed fordi det også giver tryghed.
Det betyder at det er rigtig vigtigt at du tilbyder ham skemad til faste tidspunkter hver dag og du gør det på samme måde hver gang. Kan han sidde i høj stol nu? Det vil være rigtig godt, hvis han kan sidde op når du giver ham skemaden og du skal sætte dig foran ham, så han kan spejle dig i dig og så du kan hjælpe ham med at holde fokus på det at spise.
Det vil være rigtig godt at du varierer mellem forskellige grødtyper og grøntsagsmos og måske kan han ikke lide majsgrød og risgrød, men vil hellere have noget andet og det er helt okay. Du kan prøve med hirsegrød, boghvedegrød eller quinoagrød. Du må gerne komme frugtmos på som topping, for at gøre det ekstra interessant og for at variere yderligere.
Det kan være at han ikke bryder sig om kartoffel, så prøv at lave grøntsagsmos med andre typer af grøntsager. Prøv f.eks. at lade gulerod være basis, hvori du så tilsætter andre typer grøntsager - f.eks. lidt blomkål eller squash og stille og roligt kan du så prøve at komme lidt kartoffel i også. Når han bliver 6 måneder åbner verden sig og han må få alle slags grøntsager.
I min bog "Helens bog om børn og mad" finder du opskrifter, dagsplaner osv. Prøv f.eks. min quinoagrød med papaja og æblepure. Den smager ret godt!
En dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 8: Tilbydes lidt grød med frugtmos som topping, vand af kop - bare 4-5 skefulde, det er fint.
Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød, anden type end om morgenen eller tilbydes lidt grøntsagsmos. Igen bare 4-5 skefulde, så han bliver fortrolig med det, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13
EFtermiddag 16-16.30: Flaske
Powernapper, dagens 3. lur
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, igen bare et par skefulde, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Evt. flaske. Det kan også være at han vil trives med flaske kl 20, 02 og 06 og det er også helt fint. Han må gerne have en sådan rytme.
Prøv at variere mellem den hjemmelavede mad og mad du køber. Du kan købe forskellige grødprodukter som opblandes enten med vand eller med den modermælkserstatning, som han kender smagen af. Laver du grøden selv så brug også den erstatning han kender. Du kan købe mos på glas, både frugtmos og grøntsagsmos og det er fint at forsøge med dette. Du kan også købe babymad på frost.
Med hensyn til aktiviteter, så har han brug for at blive aktiveret motorisk og det kan være en rigtig god idé at lave bevægelege med ham:
- cykelbevægelser, hvor barnet selv er med til at cykle med sine ben imens man støtter om underbenene
- at gribe omkring barnets hænder og håndled og lade barnet selv trække sig op fra rygleje
- at støtte om barnets lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe barnet med at dreje underkroppen fra side til side
- at forsøge at få barnet til at dreje om på siden, ved at vise det noget interessant legetøj.
- at hjælpe barnet med at få fat i egne tæer, når det ligger på ryggen og trille om maven.
For også at stimulere ham lidt mentalt, så er det rigtig godt at begynde at synge og bruge fagter, når du synger. Det er tiden at finde de gamle børnesange frem som 'hjulene på bussen', 'Lille Peter Edderkop' osv. hvor du bruger dine hænder og måske han krop imens du synger. Når du med dine fingre viser hvordan lille Peter edderkop kravler eller regnen skyller ham væk osv. så vil han forsøge at efterligne dette og vil godt med den alder han har nu, kunne kommunikere til dig at han gerne vi have du synger, netop ved at forsøge at bevæge sine fingre som dig.
Det er en alder hvor legetøj hurtigt kan virke lidt kedelig og uinteressant. Derfor kan det være en rigtig god idé at skifte legetøjet ud en gang imellem, så det ikke er det samme han kigger på dag efter dag.
Legetøj kan være: dig selv, din dreng (brug kroppen), rangler, bidedyr, noget med lys og lyd, bolde (f.eks. med vand i, eller kantede bolde eller bolde med lyd, når de triller). Det kan også være en stor badebold, aktivitetscenter, køkkenting (piskeris), bagepapir til at krølle, spejl, gyngeture i luften og andre bevægelege osv.
Læs også min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling", som også beskriver den alder I går igennem lige nu og hvorfor det måske føles svært at stille ham tilpas ..:)
Håber du her er hjulpet videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske